XP-Pen Artist 22E Pro tekentablet Met scherm - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van tekentablet - WaarBenJij.nu XP-Pen Artist 22E Pro tekentablet Met scherm - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van tekentablet - WaarBenJij.nu

XP-Pen Artist 22E Pro tekentablet Met scherm

Door: tekentablet

13 Mei 2019 | Nederland, Rotterdam

Heb mijn Wacom cintiq 13HD 13.3" al weer jaren, het is een hoop geld maar ze gaan ook erg lang mee (mist je uitkijkt voor krassen) . 13 inch net te klein is , je tekent toch amper met je hele werk in beeld, de meeste tijd ben je bezig met details en ben je dus flink ingezoomed op je werkstuk. Er zijn ondertussen concurrenten die wel de moeite waard zijn, zeker voor het prijsverschil.

Als je dit te duur vind zou ik voor een intuos of ander tablet zonder scherm gaan ipv een ander merk dan wacom. Ik las laatst over een nieuw chinees merk - XP-Pen. Het lijkt me sterk dat XP-Pen Artist 22E Pro is al professioneel tekengereedschap.

Van sommige producten kun je bijna alleen maar dromen. De XP-Pen Artist 22E Pro is zo'n product. Dit tekentablet is meteen ook je 21,5 inch beeldscherm waardoor je heel precies op je beeld kunt tekenen en bewerken met je favoriete software.

Met het drukgevoelige pennetje kun je heel precies werken. De knoppen op het tablet zorgen ervoor dat een toetsenbord overbodig is en met het standaard kun je hem zowel liggend als staand gebruiken. De XP-Pen Artist 22E Pro prima samen met zowel Mac als PC en heeft een full HD beeld waardoor alles haarscherp is.

XP-Pen Artist 22E Pro Informatie

De 21,5-inch Artist 22E Pro heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels e. Het scherm zou volgens de fabrikant 1,67 miljard kleuren moeten kunnen weergeven en zou daarmee 78~82 procent van het Adobe kleurbereik kunnen tonen. Het IPS scherm kan worden gekalibreerd en zou volgens XP-Pen over een reactietijd beschikken van ongeveer 14 ms.

Het apparaat heeft rondom het scherm zestien knoppen, die per gebruikte toepassing zijn in te stellen. De Grip Pen P02S heeft 8192 drukniveaus en is voorzien van twee zijschakelaars. De greepzone van de pen is gemaakt van latexvrij siliconenrubber. Ook de Artist 22E Pro kan door de ergonomische voet in verschillende posities worden geplaatst.

Tekenen op de computer gaat een stuk eenvoudiger met een tekentablet. De schermen zijn bedoeld voor illustratoren, ontwerpers en kunstenaars en bieden de mogelijkheid om direct op het scherm te tekenen.

Product Specificaties

Tekentablet opties: Ingebouwde beeldscherm
Model Serie : XP-Pen Artist
Diagonaal: 54.5 cm (21.5 inch)
Formaat: 567 x 326 x 30 mm
Fabrieksgarantie :18 maanden
Ondersteunde besturingssystemen: Windows 10, 8, 7 & Mac OS X 10.10 of later
Bekijk het product op Officiële website: https://www.xp-pen.com/product/63.html

Unboxing

Als je de XP-Pen Artist 22E Pro bestelt/ophaalt krijg je een behoorlijke doos in handen. De doos verklapt meteen dat je een behoorlijk bureau nodig hebt om de Artist 22E Pro uit te pakken, te plaatsen en te gebruiken.

Na openen blijkt het voornamelijk om veel beschermmateriaal te gaan, desalniettemin is een ruime werkplek aan te bevelen. In de verpakking bevindt zich de standaard voor het scherm/tablet, het scherm/tablet zelf en een behoorlijk aantal verbindingskabels en de nodige installatie-en beschrijvingsmaterialen.

In gebruik nemen
Het in elkaar zetten is een simpel klusje, ook het aansluiten op zich is redelijk voor de hand liggend. De Artist 22E Pro een geïntegreerd scherm, maar geen ingebouwde computer. Ze moeten verbonden zijn met een desktop of laptop om te functioneren.

De driver is te vinden op xp-pen.com. Het in gebruik nemen softwarematig is niet zo voor de hand liggend als dat de instructie doet voorkomen. Om uit te vinden hoe ik via de systeemvoorkeuren mijn HP Laptop en Artist 22E Pro goed op elkaar af kan stemmen heb ik de instructievideo van XP-Pen op YouTube goed moeten bestuderen (hier wordt niet naar verwezen in de instructie). Maar als je eenmaal de voorkeuren in basis hebt afgesteld werkt het besturen zeer soepel en werken de instellingen lekker met je mee.

Als je een regulier XPPEN-tablet gewend bent dan loopt het redelijk soepel en word je enthousiast van de extra’s die de XP-Pen Artist 22E Pro qua besturing en software met zich mee brengt.

Design van de XP-Pen Artist 22E Pro Display tekentablet

Het eerste wat opviel toen de XP-Pen Artist 22E Pro uit de doos kwam, was het formaat. Alleen het scherm is al 21,5 inch, maar om het scherm heen zit nog een rand van een paar centimeter breed met daaromheen nog de omlijsting van het scherm.

Deze omlijsting bevat aan beide kanten een reeks van acht knoppen. In de instellingen van de Artist 22E Pro vind je terug waar deze knoppen voor dienen en kan je de functies eventueel naar eigen smaak instellen.

De afneembare voet kan in verschillende werkhoeken geplaatst worden. Je kunt de Artist 22E Pro dus precies in een positie zetten die jij fijn vindt om te tekenen. Erg prettig!

De tekentablet in gebruik

De XP-Pen Artist 22E Pro heeft een full hd-scherm. Dit maakt het kijken prettig. Ondanks dat je heel dicht met je neus op het scherm zit, valt het beeld vrij rustig op de ogen. De kleuren zijn goed gebalanceerd en niet te hard, waardoor je er ook langere tijd naar kunt kijken zonder last van je ogen te krijgen. Dankzij het prachtig kleurcontrast, ervaar je je beelden nog realistischer. Zijn omvang van 22 inch is zeker niet te klein en blijft compact.

Als je een echte illustrator bent is de Artist 22E Pro volgens mij een erg fijn apparaat. De oog-handcoördinatie die je met een tekentablet hebt wordt met de Artist 22E Pro veel meer gestimuleerd. Alleen nu teken je niet meer blind, maar zie je direct wat je penstreek doet. Het mooie is dat (net als bij de reguliere tablets) de pendruk ook erg natuurgetrouw is in te stellen. Met als gevolg dat je een zeer één op één resultaat krijgt op basis van wat je doet.

Het helpt dat het scherm van de Artist 22E Pro erg zacht is. Het voelt niet als hard plastic aan, maar als een zachte ondergrond waar je hand geen weerstand aan ondervindt bij gebruik. Het grote scherm is van glas is gemaakt, werken met viltpunten is dus geen enkel probleem. Daarmee beschik je over een nog beter pen- en papiergevoel. Het scherm wordt ook niet warm en is ook niet vetgevoelig. Allemaal aspecten die de Artist 22E Pro qua gebruik erg aantrekkelijk maken.

Tekenen met een pennetje

Je krijgt ook een stylus bij de XP-Pen Artist 22E Pro geleverd. Deze pen zorgt ervoor dat de teken-ervaring naar een hoger niveau wordt getild. De XP-Pen heeft namelijk direct door wanneer je met de pen .

Daarnaast is deze pen druk gevoelig. Hij reageert bij elke beweging dus anders. Dankzij de pen met 8192 drukniveaus werk je professioneel en nauwkeurig. Hoe harder je drukt, hoe groter je penseel is. Ook bevat hij twee knoppen, die de linker en rechter muisknop voorstellen. Met deze pen kan je erg precies werken. Iets uitsnijden wordt een stuk minder tijdrovend dan met de muis. De instellingen van de Artist 22E Pro zorgen er daarnaast voor dat je de pen eenvoudig kan uitlijnen.

Er is een lading van de pen USB-kabel, omdat het bevat een interne batterij op te laden van tijd tot tijd. Het kan worden gebruikt tijdens het opladen van de accu.

Sluit hem gewoon aan en laad hem op, je kunt hem voor een lange tijd gebruiken door hem een ​​uur lang op te laden.

de pen is heel fijn en ook zitten er 8 extra pen nibs bij in de houder van de pen!

Veel functies

Naast het tekengebied wat uiteindelijk het beeldscherm vervangt voorziet de XP-Pen Artist 22E Pro namelijk in een aantal knoppen aan de voor van de tablet. Als je deze allemaal instelt per programma hoef je bijna geen toetsencombinatie meer te gebruiken. Je kunt je pen gebruiken waar deze voor is: ontwerpen, creatie en illustreren. Per programma (en dus ook besturingssysteem) zijn de toetsen in te stellen voor veelgebruikte functies. Dit kost wel wat tijd en je moet heel goed weten welke je vaak gebruikt per programma.

Het kan aan de andere kant ook wat verwarrend zijn want één en dezelfde knop kan in verschillende software een andere functie hebben. De functionaliteit op zich is erg handig en intuïtief als je er aan gewend bent.

Teken Ervaring

Deze dingen bestaan al langer. Ik zit hier achter mijn XP-Pen Artist 22E Pro die ik al een jaartje of wat heb, en ik teken nog steeds wel af en toe op papier. Maar als je graag digitaal inkleurt, is een Artist 22E Pro een uitkomst.

Deze tablet voert Windows 10 uit en elke toepassing die Windows 10 ondersteunt.Je zou dan kunnen denken aan Photoshop, Corel Painter, zBrush, noem het maar op! Zo draait het energie-vretende applicaties zoals Photoshop, zBrush en After Effects met gemak.

Ik ben overgestapt van een Cintiq 13HD naar Artist 22E Pro . Het scherm is veel beter: nauwelijks spiegelingen en hoge resolutie. Je kunt het scherm kantelen in verschillende standen en dat kan vrij nauwkeurig. De kleuren en contrasten zijn in te stellen zoals op een normaal beeldscherm. De oppervlakte van het scherm is ongeveer A3, dus groot genoeg om ontspannen te schetsen vanuit de schouder.

Heb persoonlijk goede ervaring met tekenen op tablet Artist 22E Pro .

Hij is groot genoeg en tekent fijn, Inzoomen gaat heel snel en prettig met de knoppen aan de voorzijde. Alles is naar je eigen wensen in te stellen, ook de knoppen op de pen.. .

Het bewerken van foto's gaat met deze tekentablet zo makkelijk en snel. Ik kan secuur werken en heb genoeg bewegingsruimte om mijn werk zo goed mogelijk te doen. Precies wat ik wilde! Digitaal tekenen alsof je op papier werkt, geweldig.

Conclusie

De XP-Pen Artist 22E Pro tekentablet biedt creatieve professionals een compleet instrument om hoogwaardige digitale beelden, kunst, 3D-output en video′s te creëren. Werk direct op het beeldscherm met een een natuurlijke, creatieve ervaring op een standaard 21.5" display . Het is makkelijk in gebruik, doordat je het scherm kunt zetten zoals je wilt is het ergonomisch heel comfortabel.

Op zich, als je een illustrator bent die veel digitaal werkt en werk helemaal digitaliseert kan ik me voorstellen dat je een standaard digitale tekentablet zou vervangen voor de Artist 22E Pro . Als je (zoals ik) grafische vormgeving/dtp doet vraag ik me af of het je werk makkelijker maakt. Als je niet veel hoeft te wisselen van software of functionaliteit is het een ideaal apparaat .

Een professional die het budget over heeft, doet zichzelf echt een plezier met dit stuk gereedschap. Ik leg de nadruk op gereedschap, want dit product doet natuurlijk geen werk automatisch voor jouw, het is simpelweg een digitaal canvas. Als je de Artist 22E Pro wilt kopen om gewoon te proberen, kan je beter een XP-Pen Deco serie kopen!

De XP-Pen Artist 22E Pro kun je, als je dan toch geld over hebt, kopen bij onder andere: